Geboren te Haarlem, Noord-Holland. Dirk (Theodorus Simon) van der Maat is een Nederlandse aquarellist, beeldhouwer, illustrator, pentekenaar, schilder en tekenaar. Na de middelbare school werkte hij in Amsterdam enige tijd op een reclamebureau. Op 19-jarige leeftijd werd hij freelance reclametekenaar. Vijf jaar later, nadat hij enkele opdrachten had gekregen voor het ontwerpen van omslagen en illustreren van kinderboeken, zei hij de reclamewereld vaarwel. Vanaf dat moment legde hij zich toe op het illustreren van kinderboeken, vooral voor uitgeverij Lemniscaat. Incidenteel werkte hij voor de jeugdtijdschriften Tikker, Bumper, Klapper en Bobo.
In de jaren 1977-1982 maakte hij een grote reis door het Verre Oosten. Hij woonde een tijdlang op een kampong in Indonesië en in een dorp in India. Zijn werk werd in 1978 tentoongesteld in Galerie Prinsenkamer in Amsterdam. Op de tentoonstelling van illustratoren van jeugdboeken, in 1988 bij de boekhandel Lankamp en Brinkman in Amsterdam, was ook werk van Dirk van der Maat te zien.
Omdat hij geen tekenopleiding heeft gehad, is Van der Maat meteen in de praktijk van het reclametekenen terecht gekomen. Naar zijn mening is het reclamevak als opleiding voor een tekenaar heel goed. Je leert goed kijken, snel werken en helder denken; je leert je te verplaatsen in wat anderen denken. Nu neemt Van der Maat alleen nog incidenteel reclameopdrachten aan; zijn voorkeur gaat uit naar het illustreren van kinderboeken, waartoe hij zelf in 1973 de eerste stap heeft gezet. Omdat het illustreren van kinderboeken hem aantrok, heeft Van der Maat in 1973 een proefopdracht aan Lemniscaat gevraagd en sindsdien is hij voor die uitgever blijven werken. Daarnaast heeft hij ook gewerkt voor Christofoor en Zwijsen.
Dirk van der Maat schildert graag portretten; daarnaast vindt hij nog tijd om vrij te schilderen, hij experimenteert veel met vormen en materialen. Hij geeft de voorkeur aan olieverf boven waterverf, omdat hij daarmee warme en intense kleuren kan bereiken. Voor veel van zijn illustraties en omslagontwerpen past hij dan ook met terpentine verdunde olieverf toe. Al experimenterend komt hij soms weer bij oude technieken terecht, zoals het ‘glaceren’: nadat de eerste schilderlaag gedroogd is, kan de schilder daarop weer verder werken met een volgende laag, die er overheen geschilderd wordt. Dit geeft een transparante indruk.
Momenteel woont hij in Amsterdam.
