Gustave Adolphine Wilhelmina Rüdemann werd geboren te Salatiga, Java, Indonesië. Was een Nederlands grafisch ontwerpster, de enige vrouw in Nederland die filmaffiches ontwierp in de jaren twintig. Ze was het tweede kind van Adolf Rudeman, eigenaar van een suikerfabriek, die zes maanden stierf vóór Dolly's geboorte, en zijn vrouw, Gerardina van Elsbroek. Na Adolfs dood huwde Gerardina opnieuw en verhuisde het gezin naar Batavia , in Nederlands-Indië . Tegen 1916 waren ze verhuisd naar Den Haag. Rudeman had één zuster, die een groot deel van haar leven in Indonesië doorbracht; ze hadden heel weinig contact op volwassen leeftijd. Rudeman studeerde kunst en tekenen vanaf jonge leeftijd en begon in de vroege jaren dertig aan een carrière in design. Bezorgd dat er weinig financiële stabiliteit in de kunst was, wendde ze zich tot het medium van posterontwerp. In de jaren twintig was zij de enige vrouw die posters voor de filmindustrie ontwierp en was een productieve ontwerper van posters en gedrukte programma's voor de Nederlandse Cinema Trust. Hoewel het werk tijdens de Tweede Wereldoorlog opdroogde - tijdens welke ze Joden hielp zich te verstoppen voor de bezettende nazi's - keerde ze na de oorlog terug naar posterontwerp. De jaren vijftig worden haar 'gouden eeuw' genoemd en in dit decennium breidde ze zich uit naar andere vormen van ontwerp, zoals voor ansichtkaarten, chocoladedoosjes en keramiek. Ze bereikte echter nooit de roem die ze had voor de oorlog. Haar honderden ontwerpen vielen op door beweging en kleur. Rudeman kreeg in vakbladen veel aandacht, onder meer in 1932 in het kunsttijdschrift Wendingen. Het meeste van haar werk leek verloren te zijn gegaan, maar zo’n 120 affiches, uit de periode 1926 tot 1935, konden worden opgespoord. Zij ontwierp onder andere affiches voor films van Marlene Dietrich. Bekend zijn: Marokko (Morocco) (VS 1930; affichejaar: 1931) en Onteerd (Dishonored) (VS 1931; affichejaar: 1931; soms vermeld: 1932). Het ReclameArsenaal bracht haar werk bijeen en maakte een publicatie over haar leven en werk met 90 affiches full colour gereed. Deze werd geschreven door de filmaffichekenners Bastiaan Anink en Paul van Yperen. Overleden te Amsterdam.